Snowboard crossover

Den efterlängtade bloggen är äntligen här! Snowboardkursen, Vemdalen vecka.. öh.. förra veckan. I december 200.. i år.

Bräda är det ända rätta sättet att åka, kommer alla snowboardåkare att svara när ni frågar. Står man på skidor så hatar man brädåkare. Jävla trädgårdstomtar som alltid sitter i vägen, tar tre år på sig att spänna fast sig efter varje liftåk och hasar varje pist till en hockyrink.

Ovanstående är sant till 100 jävla procent. Man blir blöt in till kallingarna och ingen lift -  med undangtag för kabin, som är fucking awsome för snowboardboots - är anpassad för brädåkare. Man får kramp i ishiasnerven och pallar man inte stå upp så måsta man hitta en jävla benk om fjället är utsatt för globalwarming och snön är sorbé. Har man ett brädmått på 40 cm så river man bort allt spår av pist när man drar över.

Men, och det här kommer alla riktiga brädåkare hålla med, det är helt jävla värt det. Att bränna ner med axeln före och skönt häng på stilen, solen i fejan och pudret swichande runt sig är fan det bästa som finns. Det är helt klart bättre än sex, ja med undantag från de gånger man faktiskt har sex.

En kurs i snowboard var precis vad jag behövde för att släppa tankarna från de där smala pinnarna som jag snart ska ut och bränna järner med. Så en vecka hade vi på oss att analysera skiten ur brädåkning. Jonas... hette min instruktör, varför jag inte kommer ih... får nämna hans efternamn är på grund av copyrightlagen. Helskön lirare. Glad, lika kort som jag, långhårig. Jag såg på en gång att vi inte hade nått gemensamt.

Nått jag genast störde mig på som den griniga jävle jag är. Ja för er som inte viste det vickarierar jag som den tredje gamla gubben på balkongen i Mupparna. Var att jag skulle behöva gå kursen med folk som aldrig stått på bräda förut. Fail? Jag tyckte det då... Men efter noga övertalande, ja dvs att han som intstruktör har monopol på åsikter. Så gick jag med på att det här blir nog bäst.

Och... det måste jag medje, stämde. Vist vi kunde inte bränna ner i den svarta pisten från dag 1, men det hade vi inte gjort hur som hellst so fuck what. Crossover betyder att vi som gått steg 1 och 2 på skidor tar en rak övergång till snowboard och det innebär inte att vi ska kunna "schredda" över hela fjället efter en vecka. Vi ska helt enkelt bara veta vad snowboard innebär, HUR man åker och kunna hålla en nybörjar kurs.

Så det var lugna pungen... nu, i skidåkning finns nått som heter sladdande paralell. En sjukt tråkig sväng där man inte använder kanterna utan bara sladdar runt samtidigt som man imiterar en cementstaty av ett kylskåp. Denna sväng är så tråkig att varje gång jag gör den så börjar jag fantisera om mitt ben, en bandsåg och tre kilo maryana. Dic om du läser det, sorry men det är ingen kul sväng hur nödvändig den än är.

Denna sväng finns tydligen i brädåkning också. Aktiv grundsväng, ja man blir en bättre åkare, ja den äger i undervisning men man får inte avända sig av nån kant über alles. What's the fun in that!?

Tack som fan Jonas för det var inte det ända vi gjorde. Vi pröva offpist, lite hopp, ollies (ja hey det går att göra på en bräda utan ljul, sweet) och jag klara en boardslide på bräda. Trötts att min offpistplanka inte är gjord för det så gick det awsome. Yea dude nu gick det här skitbra.

Veckan fortsätter helt felfritt och jag har till och med lyckats analysera en annan åkare och kommer nu klara av alla avancerade snowboardelever som hafjell kan kasta på mig. Ja jag ska jobba i norge men det pallar jag inte klottra om ikväll. Jag har precis bastat och jag är inte helt säker på om jag varit vaken under hela det här inlägget, så alla stavfel kan jag självklart inte klandras för.

Yea dude, uppåket går hur smutt som hellst och när jag kommer ner har Jonas bara två ord åt mig. Steg 2. Så in på SLAO's hemsida och anmäler mig till första bästa kurs som har ett datum under den tid jag är i Svea Rike.

Tack som fan du som orkat läsa hela vägen hit, ut och gör nått kreativt nu för det ska jag göra. En tripp förbi kylen sen ska jag se på tv. Må grymt, mer från the Dude imorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0