Filosofisk reflektion på fenomen

AKA dass-filosofi. Aldrig har det funnits en mer stimulerande miljö som får hjärnhalvorna att gunga i helt okända banor, som när man sitter och skiter. Arkimedes t ex, en söndageftermiddag var han lite väl hård i magen och skapade då sin teori om massa, samt utveckla den första handrivna vattenpumpen.

Nog med skit-folisofi. På vägen hem från den förra bloggen slog det mig. Konsten i att göra någon glad. En serie gärningar som gangar det utvalda målet med possetiv föld. x = y i kvadrat samt roten ur rosa.

Tänk om, någon vaknade en dag och tänkte, wow, idag ska jag göra den personen glad. Vi kan döpa personen till Felix för att felix är norsk och norrmän gör folk glada bara genom att prata högt i samma rum.

Om nån vakna och sa idag ska jag göra Felix glad. Inte bara gör det Felix extra glad men också dig själv. Felix kanske i sin tur vaknar nästa morgon och bestämmer sig för att göra nån annan glad eller göra dig glad tillbaka. Eller så öppnar han bara käften varje gång ni är i samma rum.

Men jag vill att nästa gång du vaknar, ska du ta ett andetag och säga, wow idag ska jag göra någon extra glad. Det kan vara nån i din skola, nån du umgås med eller möter regelbundet. Det kan till och med vara flummot som skrivit den här bloggen.

The thing is att om man bestämmer sig för att gör alla glada blir det ett sorts normalstadie och man verkar bara snäppet gladare själv. Tagga ner lite och plocka några specifika mål, typ en max fem pers eller så. Men se till så att du inte gör för diskret, de kan tro att du stöter på dem. Klanka heller inte ner på någon annan, t ex Felix, han har det ren svårt nog med att komma från norge.

Utan var bestämd och ödmjuk, Idag ska jag göra dig glad! punk.

testa det, och släng gärna in en komentar om de funka eller inte. Jag kanske tar mig tid att skriva fler små reflektioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0