Kayaking like a rockstar - dag 1 i forsen

Då var man uppe, proppmätt efter en kastrull med gröt och i full färd med att ta på sig allting. Myggen fick sig en frukostbuffé medan jag stod och krongla med våtdräckten och sen var det bara att glida i.

Henrik, en av instruktörerna ledde gruppen ned till vänster om parkeringen där man kunde gå i. Men jag Oscar och nån snubbe som heter Johan tog istället rygg på de två andra instruktörerna, Matias och Mårten. De skulle självklart hoppa från campingbordet (ska se om jag kan få tag i bilderna till det här) som stod vid vägräcket. Därifrån var det en brant lerbana kanske fyra meter ner till vattnet. Super Easy Super Fun.

Börja med lite paddleövningar, paddla rakt, svänga runt och använda höfterna mycket mer än vad vi trott från början. Helt mör i rygg och bål istället för i armarna som man kan tro när man kollar på lite paddleklipp. Sen skulle vi träna nånting som hette in och ut ur bakvatten.

Bakvatten: I en fors med stenar eller småöar forsar vattnet runt vid sidorna och precis bakom så trycks vattnet in och bildar en svag ström åt andra hållet. Man kan alltså mitt i en stor strömmande fors ligga helt stilla med kajaken och chilla en stund. Riktigt nice, om man kan ta sig dit så att säga.

Det gick tillslut i alla fall. Efter att ha blivit riktigt bra på att bli räddad av en annan kajak så började det komma mer och mer. Tricket var ju att alltid luta kajaken först upp mot forsen, men sen alltid in i svängen. Det var på den balanspunkten som det fallera en aning.

Men helt jävla awesome är kanske en underskattning på hur kul vi egentligen hade. Med tanke på att för en vecka sedan så hade jag ingen aning om att den här typen av paddling inte existerade och att jag nu åter igen kan förena nöje med livsfara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0