Amsterdam kapitel 11 - Vänster i kvadrat och sen vänster igen

Lokalsinne, saknar Chileno helt. Mitt vill jag påstå är fulländat med det envisas med att motbevisa mig konstant. Som när vi hade varit ute första kvällen. Vi går givetvis fel väg till city och hittar istället bästa pubkvarteret någonsin. Så givetvis tänkte vi då ta med alla andra dit också nån kväll senare...

-"Ja men det är typ här är det"

Kan jag skriva nu på en gång så kan ni får slänga in det igen när ni tycker det passar, annar skulle det här inlägget bli mycket mer än ett par skrolltag långt.

Stället vi hitta var inte långt ifrån Heiniken bryggeriet, eller så såg man det därifrån jag minns inte så nog. Men där fanns över en hundra pubbar, barer, ett par klubbar och delade uteserveringar. Det var inte långt till dryckeskällan kände vi och satt och mös med en stor kall öl framför Amsterdams öppna kanaler.

Det vill jag minnas att jag redan skrivit om, kommer inte ihåg om jag nämnde badkaret som segla förbi men det skiter vi i. För vi ville i alla fall tillbaka dit och ja... Det är ju snällt sagt om man säger att det sket sig, hårt.

Vi lämnar området i sedvanlig ordning. Över Van Goghs trädgård och mot statsmuseet. Där, istället för sedvanligt rakfram ska man svänga vänster... tidigt. För att komma till krogtorget som vi kalla det. Och vänster svängde vi fast ja, ett par meter och broar senare. När vi gått tillräckligt långt fram tyckte vi att nä, större än så här kan inte världen vara och gira babord.

Några meter... det borde finnas ett mått mällen meter och kilometer... aja en halv kilometer senare börja vi inse att nu stämde inte kartan med kompassen och irra bort oss lite till. Så börja vi känna igen klubbar från gårdagen och drog komentarer som "var inte det här vi såg två tjejer som hångla" och "jo men här ville nån bjuda på sprit" ja ni vet, riktmärken som sitter kvar.

Det... stämde ju, nästan. Men det är vänster här framme, det var vi i alla fall övertygade om. Och efter två vänstersvängar kunde det ju inte gå värre än att vi kom tillbaka till där vi börja. Det stämde inte heller. Nu kände jag i alla fall igen mig och vänster en sista gång, sen är vi framme.

Givetvis hade vi glömt hur vi kom till bakgatorna vi vandra runt till, från första början. Efter Hard Rock Cafe som vi tog en öl på gick vi bakvägen ut och förundrades över några coola valv vi smet under... sen skutta vi över en väg och träffa några vi kände som tog med oss yttligare en bit in tills vi kom till pubbtorget.

Som ni förstår så blev det x-antal vänstersvängar innan vi på allvar insåg att vi var helt jävla vilse. Fråga om vägen och fick förslaget att kila runt knuten på byggnaden vi stod breve. Sen kunde vi njuta av en välförtjänt öl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0