Vatten, element nr one

Nu jävlar har det blivit så mycket bloggar om supande och diverse stuff i amsterdam så vi tar en paus från allt det där. Jag ska vara nykter i minst en månad och återställa blodhalten i alkoholomloppet. Vi börjar med ett inlägg om mitt nästa stora intresse. Extrem kajaking!

Allt börja med kajakfestivalen DaFlo som vart på tapeten den senaste halvtimmen. Kajakpaddling har nämts i tidigare inlägg, min favorit är den med dimma och låste toaletter, men det här är en helt ny nivå.

Frontflipp! McNasty! Spacecilla! Donkeyflipp!

Jag har aldrig fyllts med så mycket fackspråk på så kort tid som den här helgen. Kajakerna såg ut som små anknäbbar, två meter långa och kvicka som fan. Den sortens kajak kallas för playboat och de var paddelvärldens jibbers.

Master of Water hette en tävling som gick av stapeln i samband med festivalen. En av grenarna hette just freestyle och det var bland det coolaste jag sett. Som vanligt är det svårt att förklara exakt vad de gjorde men vi fick tillfälle att testa lite i bakvattnet.

- dvs "barnområdet" där det inte var strömt -

Man sitter i skräddarställning och styr båten med höften. Har man bra kontroll på den har man kontroll på båten. Vilket var lite underligt för jag tycker att jag har bra kontroll på min höft... måste varit en skev båt.

Går ni runt så för händerna längs sidan till jag kommer och stöter in i er, då tar ni tag och vänder er rätt igen. Sa Johan, tältgranne som vi bl a träffat när vi åkte puder i härjedalen, kul lirare helt enkelt. Men det där med att vara under vatten, uppåner utan att varken kunna se eller andas, inte min grej... En minut kan du väl hålla andan åt minstone, du är ju vältränad sa han. På nått sätt kändes det inte som en komplimang just då.

Så ut i forsen där det var lite mer strömt, jag var ju som en femåring på julafton och satt och skutta i min kajak av ren adrenalinglädje.

PADDLA! PADDLA! skrek han när jag vände runt i forsen, och paddla det gjorde jag som fan.

SLUTA PADDLA! VÄND OM skrek han lite senare... då gick det plötsligt inte lika bra för mig och jag fann mig snart fastsatt i ett fällt träd. Men jag vände i alla fall inte uppåner... den gången.

Rekomenderas starkt att prova, bra för er som behöver röra på höften lite extra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0