Norsk olja och taskigt gummi

Roadtripp! Ah jo tjena... Med tänderna inborrade i min mobil kämpa jag för att hålla svordomarna inne. Norsk byråkrati är lika hal som deras ålar, det är som att försöka sätta ett nytt speedattack-rekord på ett sjukhus.

Ollie från FamilyGuy ger en snabb update:

-Norge kan inte sätta in din lön på ett svenskt konto!
Du behövde skaffa norskt bankonoto!
Det tog tid!
Posten tog 2 veckor på sig att få fram ditt pass!

-och sen...?

-Sen kan inte en norsk bank skicka dina uppgifter till dig!
De skickas till ett postkontor där du jobba!
Bara du kan hämta ut det!
Du måste snabbt tillbaka innan det returneras!

-han jag det?

-Nej!
Det sket sig!
Du har inget kort eller dosa!
Du måste köra till norge och föra över pengarna från ett bankkontor!

-Thank you Ollie

-You're Welcome!


Så... Yes, jag får la köra till Norge, börja kl 9 på morgonen. Jag och farsgubben drar iväg, vi är väl i mora vid halv 11 och vi börjar den långa resan mot lillehammer. Målet med resan var ju att hinna till en bank i norge innan de stänger, ja vid 3 alltså och få dem att föra över min lön från skidsäsongen till mitt svenska konto. För er som känner mig har ju redan nu gissat att jag avskyr när saker och ting går lätt, annars har jag ju inget att göra här inne.

Vi startar hela resan genom att smälla ett regält hål i däcket. Yea that's right. Jag kör av och ställer mig på en liten grusplan vid sidan, där står också en bajamaja helt random... men ja, det är nu man som rutinerad otursfågel börjar överväga raseri, för det här är en citroëng. Och jag har fått punktering med den en gång förut...

Se fittkramp.se för passande svordomar, jag orka inte skriva ner dem allesammans. På en citroëng, i det här fallet en citroëng Xsara, filmjölsfärgad och fallfärdig, så sitter reservdäcket på undersidan av bilen. Man kommer åt den "lätt" genom att lossa på en skruv från bakluckan. Det som tydligen inte finns i frankrike är rost och det har fyllt alla små gängor i båda hål skruv och alla andra anordningar som kan tänkas vara ivägen.

Farsan, som också var med sist letar efter rätt verktyg men ah... det sket sig. Jag finner nånting som är till hälften fäljkors och till hälften... skev tun, ja tänk er om ett fäljkors och en skruvmejsel skulle... Den funka helt enkelt inte alls. Farsan pröva lite lätt men gav upp snabbt, det här funkar fan inte sa han och smälde till muttern.

En smäll hördes från undersidan bilen och i ett moln av dimman från starwars ep.V rullar reservdäcket ut. Jag och farsan slänger ett förvånat öga på varandra och bestämmer oss för att inte testa karman mer och inte ställa dumma frågor. 4.3 minuter senare sätter vi oss i bilen igen. Gruvligt sena. klockan är snart 1 och vi har precis kommit in i Norge kommer vi hinna? Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0