Norska trafikskyltar och a shitload of cash

Ilfart över den norska landsbyggden, varvmätaren susar upp till.. ja nånstans lagom under 3k varv sådär, citroëng. Upp med telefonen, in i adressboken, det finns bara en man som kan hjälpa mig nu annars kommer vi aldrig till lillehammer i tid och tvingas då övernatta bland någon av de flertalet ganska fina lägenheterna jag fortfarande har tillgång till.

2, A, B, C, Å, Ä... vafan, börja om igen. Åsmund, den ända norrmannen som kan hjälpa mig nu, den ända jag vet som har svaret på om det finns en mening med... nej vänta fel Åsmund, den ända som vet om det finns ett bankkontor närmare än lillehammer ska det vara.

2, A, B, C, Å! Där Åsm, ja ni vet hans namn...

- "Nummret du har ringt är inte i bruk för närv..." !? vist fan norskt nummer... redigera, +47 jada jada... något stressad här, reservdäcket toppar enligt instruktionerna bara 80... kan väl säga så här mycket, de har fel.

Ja! Signal... många signaler... svara eller d

- mja...?

- Aaaaah! dufinnsdetendnbnorbankinnanlillehammer?

- ...zzz... svensk?

- det är jag!

- jaha... en gang til

- bank! nära mig!?

- Elverrum... snackes (klick)

Hur han viste vart jag var, vet vi inte än idag, men fan va det hjälpte, det var ju bara en halvtimme dit. Så fram kom vi med god marginal och jag kliver in i det härligt ventilerade bankkontoret, presenterar mina önskemål med ett glatt leende och blir mött med ett varmt:

- ne...

- ?

- har du konto her?

Jag förklarar min possition en gång till, lite långsammare den här gången. Hur Hafjell inte kunnat sätta in pengarna på ett svenskt konto, hur det tod en hel säsong att skaffa bankkonto, att banken skickat mitt kort och dosa till ett postkontor i norge, hur postkontoret returnerat det eftersom jag inte var där, hur en faxmaskin i funäsdalen nästan lyckades rädda mig, varför brädda mackor faller med den kladdiga sidan neråt och att jag var ganska less på att jaga mina surt förvärvade norska slantar.

- ja då blir det xxx kr/1000 kr i avgift, xxx står för "alldeles för mycket"

- !? finns det inget annat sätt?

- jo du kan ta ut beloppe i kontanter och vexle de i sverige igen.

- hur stort är mitt kapital då?

- xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx,xx  (!!!!!!!!)

Något parranoid valde jag det senare alternativet, tog ut x10,xx och stoppa de diskret i innerfickan. Japp det här vara mina 15 minuter som weisguy...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0